Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011

Το νέο Δημαρχείο

Πρόσφατα πληροφορηθήκαμε, τόσο από τον έντυπο όσο και τον ηλεκτρονικό τύπο, για την επικείμενη κατασκευή νέου δημαρχιακού κτιρίου στην Θέρμη. Επίσης, πληροφορηθήκαμε για την βράβευση της μελέτης από το περιοδικό Δομές και ότι μελετητές είναι καθηγητές του ΑΠΘ. Διαβάζοντας τα κείμενα εντοπίσαμε αντιφάσεις και έχοντας εμπειρία από ανάλογα έργα του δήμου διακρίναμε και επισημαίνουμε τα παρακάτω:

Καταρχήν η επιλεγείσα θέση του κτιρίου είναι τέτοια που η πρόσβαση σε αυτό από τους κατοίκους των πρώην δήμων Βασιλικών, Μίκρας, αλλά και των λοιπών δημοτικών διαμερισμάτων του σημερινού δήμου Θέρμης, θα επιβαρύνει αφάνταστα την ήδη υπάρχουσα κυκλοφοριακή συμφόρηση, αφού θα είναι απαραίτητο να διασχίσουν το κέντρο της Θέρμης. Προφανώς η θέση είχε επιλεγεί όταν υπήρχε ο «έρωτας» με τον δήμο Πανοράματος, ο οποίος όμως δεν κατάληξε σε «γάμο»! Τώρα που έχουμε ευτυχή κατάληξη με «συνοικέσιο» με τους πρώην δήμους Βασιλικών και Μίκρας, πρέπει να επανεξεταστεί η θέση, διαφορετικά το κυκλοφοριακό χάος θα συναγωνίζεται αυτό του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Και θα μιλάμε για μονοδρομήσεις, μονά ζυγά και άλλες τέτοιες «πρωτοποριακές» λύσεις!

Επίσης μας κίνησε το ενδιαφέρον ότι ενώ σε συγκεκριμένο δημοσίευμα της 20.1.2010 εκπρόσωπος του δήμου μιλά για κτίριο συνολικού εμβαδού 3.000 τ.μ. σε οικόπεδο 5.000 τ.μ., εμείς στο ΦΕΚ 252 ΑΑΠ/2.6.09 βρήκαμε ότι ζητήθηκαν (πολλούς μήνες πριν) και εγκρίθηκαν κατ’ εξαίρεση ειδικοί όροι δόμησης:

1.Συντελεστής δόμησης 1
2.Μέγιστο ποσοστό κάλυψης 70%
3.Μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των προς ανέγερση κτιρίων 12 μ. προσαυξανόμενο κατά 2 μ. στην περίπτωση κατασκευής στέγης.
4.Επιβολή διάσπασης των όγκων του κτιρίου σε περισσότερα του ενός κτίρια όταν προκύπτει επιφάνεια κάλυψης κτιρίων μεγαλύτερη των 1.000 τ.μ
5.Τήρηση ελάχιστης απόστασης των προς ανέγερση κτιρίων υπογείων και υπέργειων από την ρυμοτομική γραμμή του κτιρίου 1 μ.

Εάν τα μαθηματικά μας είναι σωστά το 70% των 5.000 τ.μ. είναι 3.500 και ο συντελεστής δόμησης 1, είναι 5,000 τ.μ. Επίσης το Ο.Τ. Γ 248 είναι στην επέκταση της Θέρμης όπου τα αντίστοιχα επιτρεπόμενα μεγέθη είναι μικρότερα. Γιατί λοιπόν χρειαζόταν οι εξαιρέσεις:
Για καθαρά ιστορικούς λόγους, στις αρχές της δεκαετίας του ’80 είχε δοθεί μάχη για να μειωθούν από 1 ο ΣΔ και από 70% η κάλυψη σε μικρότερα μεγέθη στις επεκτάσεις. Πράγμα που νομοθετήθηκε. Τότε τα εργολαβικά κατεστημένα, μεταξύ των οποίων και αυτό της Θέρμης, επιμένανε στα εξής νούμερα: 12 μ. ύψος χωρίς στέγη, ΣΔ 1 και κάλυψη 70%. Σύμπτωση; Δεν νομίζουμε.

Έκπληξη πάντως νοιώσαμε ότι την απόφαση για εξαιρέσεις την υπερψήφισαν και δημοτικοί σύμβουλοι που δεν περιμέναμε. Σε ερώτησή μας γιατί ψήφισαν τις εξαιρέσεις απάντησαν επειδή πρόκειται για δημόσιο κτίριο. Δηλαδή εάν καταλάβαμε καλά το σπίτι των δημοτών ή σπίτι του λαού της Θέρμης νομιμοποιείται να έχει εξαιρέσεις. Στους συγκεκριμένους δημοτικούς συμβούλους θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι οι εξαιρέσεις οδηγούν σε άλλες εξαιρέσεις, δηλαδή σε αυθαίρετες υπερκαλύψεις, πισίνες κτλ και δεν μπορεί να δίνει το παράδειγμα η θεσμική αρχή που υποχρέωση έχει να μην τις επιτρέπει.Ίσως πάλι να βασίζεται στην λογική ότι τα αυθαίρετα είναι μία πραγματικότητα, όπως πρόσφατα δήλωσε η κ. Μπιρμπίλη ή πρέπει να ενισχύσουμε τον κ. Παπακωνσταντίνου στην συγκέντρωση περισσότερων χρημάτων όπως ορίζει το περιβόητο μνημόνιο.

Πάλι όμως δεν μπορούμε να κατανοήσουμε γιατί ζητήθηκαν εξαιρέσεις. Μήπως επειδή θα τηρηθεί και εδώ η πάγια τακτική διαρκών τροποποιήσεων της αρχικής μελέτης με αυξήσεις στον όγκο και τον συντελεστή δόμησης, μία πρακτική που ακολουθούν οι έχοντες «συνείδηση» κατασκευαστή, εργ,Επίσης, οι προς εντυπωσιασμό αναφορές σε γεωθερμία, φωτοβολταϊκά, πράσινες στέγες κ.α. δεν μπορούν να αναιρέσουν την δυσμενή επίπτωση του κτιρίου στο περιβάλλον, για τον απλούστατο λόγο ότι ο τεράστιος όγκος που θα έχει τελικά το κτίριο ή κτίρια, σύμφωνα με τα μεγέθη που επιτρέπει το ΦΕΚ εξαιρέσεων, θα έπρεπε να έχει ένα τριπλάσιο εμβαδόν ελευθέρου χώρου με πράσινο, για να αντισταθμιστεί η θερμοσυσσώρευση και μάλιστα υψηλό πράσινο με κορμό, δηλαδή δένδρα που θα απορροφούν το διοξείδιο του άνθρακα (φωτοσύνθεση). Και τέτοια δένδρα δεν φυτεύονται σε ταράτσες. Ούτε ρίχνουμε τόνους μπετόν, που φυσικά απαιτούν τεράστιες ποσότητες ενέργειας για την λειτουργία τους (θέρμανση, φωτισμός κτλ) και προσπαθούμε ύστερα να αναιρέσουμε τις επιπτώσεις. Αυτές είναι αντιλήψεις εργολάβου ή μεσίτη. Έχουμε τέτοιους στο δημοτικό συμβούλιο;

Επίσης είναι οξύμωρο να επικαλείται η εκπρόσωπος βιοκλιματικό σχεδιασμό την στιγμή που για να κτιστεί το κτίριο πρέπει να κοπούν δένδρα, αφού η περιοχή είναι γεμάτη από αειθαλή κωνοφόρα.
Για όλα αυτά μπορεί κάποιος να σκεφτεί ότι είμαστε υπερβολικά. καχύποπτοι ή πιθανόν κακεντρεχείς. Όμως την μεθοδολογία «καθηγητές πανεπιστημίου», «βραβεία» την ξαναζήσαμε, με την τσιμεντένια πλατεία στο κέντρο της Θέρμης και τον «στεγασμένο» δρόμο. Και αφού εμείς θα πληρώσουμε την κατασκευή και το χρέος που έχει ήδη ο δήμος δεν θέλουμε να γίνει μεγαλύτερο, η πρότασή μας για το νέο Δημαρχείο είναι:

Αλλαγή θέσης σε μία τοποθεσία που να ισαπέχει από τους τρεις πρώην δήμους, σε έκταση γυμνή για να μην χρειαστεί να κοπούν δένδρα αλλά να φυτευτούν, ώστε να δημιουργήσουμε πράσινο και με ένα κτίριο Ελληνικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής που δεν είναι «Βερσαλλίες» αλλά σίγουρα είναι κατά βάση βιοκλιματική.

Επειδή, όπως διαβάσαμε στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, ο Δήμος της Θέρμης χρωστάει κάποια εκατομμύρια ευρώ και με την κρίση και την ελάττωση των εσόδων γνωρίζουμε ποιος τελικά θα πληρώσει το μάρμαρο, επανερχόμαστε στην πρόταση που είχαμε κάνει σε όλη την αντιπολίτευση να ξεκινήσουμε αγώνα για νέα οριοθέτηση του δημαρχιακού μεγάρου.

ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΛΕΜΕ ΑΓΩΝΑ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΑΓΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: